명지대학교 건축대학 졸업작품전

2020 졸업작품전

Urban Air Mobility(UAM) Terminal

The Central Infrastructure for New Transport

프로필 사진

김희웅 건축학전공 졸업예정 2021, 지도교수 : 이준석 교수

졸업작품전 장려상 수상작

Through the Air Boulevard
도심 속 교통인프라는 주요업무지구를 중심으로 발전해왔다. 유연한 교통의 흐름을 실현하기위해 버스, 도심철도, 그리고 지하철과 같은 지상지하교통체계의 발전이 이뤄져왔지만, 이제는 '유연한', '막힘없는'이라는 말을 붙히기 힘든 실정이 되었다. 물론, 도심외곽지역에서 도심까지의 연결은 '하이퍼루프'와 같은 새로운 방안으로 대체될 수 있지만, 이 방법 또한 도심 속 교통체증을 해결하기엔 역부족일것으로 보인다. 그렇기에 지금까지는 존재하지 않은 새로운 대안이 제시될 것이다
4차산업의 산물이라 할 수 있는 드론은 더 이상 우리의 일상에서 낯선 대상이 아니게 되었다 그렇다면, 머지않은 미래, 'UAM(Urban Air Mobility)이라는 명칭으로서 우리를 하늘길로 인도하게 될 드론'을 위한 드론터미널은 어떤 메커니즘을 가져야 할까?


Through the Air Boulevard
The transportation infrastructure in the city has been developed around major business districts. The development of ground-based transportation systems such as buses, urban railroads, and subways has been made to realize a flexible flow of traffic, but it is now difficult to say 'flexible' or 'unblocked'. Of course, the connection between the inner and outer parts of the city can be replaced by new methods such as 'hyperloop', but this method also seems to be insufficient to solve the traffic congestion in the city. Therefore, a new alternative that has not existed so far will be proposed.
If drones, the product of the fourth industry, are no longer unfamiliar to us in our daily lives, then what kind of mechanism should the drone terminal have for the not-too-distant future, the drones that will guide us through the sky as Urban Air Mobility (UAM)?

설계성과 이미지

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프로젝트 주제 스터디

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